Artikkel i Jærbladet PUBLISERT: 22.08.2009 KL 14:16OPPDATERT: 27.08.2009 KL 13:12
Feiret nyklekket rugeri
Nå kan Steinsland & CO sørge for at kundene mer effektivt skal få høna før egget.
At markedslederen innenfor oppdrett av verpehøner i Norge nå øker kapasiteten med nytt rugeri, ble fredag feiret med sirkusteltfest på Hognestad.
Foran de nesten 200 inviterte gjestene ga daglige leder Nils Steinsland i Steinsland & CO uttrykk for endelig være i mål med storsatsingen.
– Jeg har hatt en drøm om å bygge mitt eget rugeri fra bunnen av. Faren min bygde fire, det første hjemme i kjelleren i 1956. Nå er vi endelig i mål, sa Steinsland.
Automatisert
Det nye rugeriet er bygget parallelt med det som siden 1998 har sørget for at de fleste av landets hønsebønder har høner.
Utvidelsen på 730 kvadratmeter har kostet 15 millioner kroner, fortalte Steinsland til de inviterte.
– Vi oppnår bedre klekking og bedre kyllingkvalitet. Dessuten får kyllingene en sikrere og mer skånsom behandling, sa Steinsland.
Øker
Kapasitetsøkningen er på 40 prosent. Mer automatisering gjør at rugeriet blir mer effektivt, og sparer inn én person.
Dessuten er energibruken blitt mer rasjonell, ved at alt kjølevannet resirkuleres.
– Når vi fra før har 70 prosent av markedet, lurer kanskje noen på om vi nå vil ta over alt. Svaret er nei, sa Steinsland.
For han viste til at rugerisatsingen pekte framover mot den 20 prosents økningen i Norges befolkning de neste 20 årene.
– Og hva skal de spise? Jo, nettopp norske egg, sa Steinsland, før han inviterte til omvisning i det nye rugeriet.
Hentet fra jbl.no